Nauka prawdziwego programowania dla młodzieży (13+ lat) - C++ i Java
Praktyczne warsztaty - pisanie prawdziwego kodu pod okiem zawodowego programisty.
Program kursu
jak dla dorosłych, ale przedstawiony przyjaźnie - dostosowany do młodych.
Zamiast kodowania/robotyki z Lego, animacji, Scratcha. Lub coś nowego po nich. Nieco ambitniej.
-
Tematyka:przybornik programisty, programowanie strukturalne, obiektowe, programowanie graficzne, wstęp do języka Java, składnia i struktura kodu C++. Mamy też do wyboru wariant z Pythonem (zobacz tutaj).
-
Miejsce:Warszawa, Jasna 14/16A (metro Świętokrzyska) lub
Zdalnie (te same zajęcia - online na żywo z grupą) -
Tryby zajęć:
- wieczorowy (raz w tygodniu, 17:30, 2 godziny)
- dzienny (półkolonie - w wakacje i ferie)
-
Czas i rozkład:Całość programu to dwa semestry. Jeden semestr to:
- wieczorowo: raz w tygodniu, 2h zegarowe, 17:30-19:30
- półkolonie: zajęcia pon-pt (5 dni), w godz. 10:00-16:00
Można kupić jeden semestr (tydzień półkolonii). Można dwa. Można zrezygnować po pierwszym. -
Wymagania:umiejętność sprawnego posługiwania
się komputerem (pisanie na klawiaturze),
kurs w 100% od podstaw, bez wcześniejszej
znajomości programowania -
Przeznaczenie:dla osób od 13 roku życia, które chcą nauczyć
się myśleć jak programista i zacząć programować
“na poważnie” -
Grupa:Zajęcia stacjonarne - na sali max 10 osób. Dla kursów zdalnych - do 17 osób łącznie.
-
Cena:1 349 zł za semestr
2 590 zł za dwa semestry (w trybie półkolonii)
Na ten kurs programowania dla dzieci i młodzieży zapraszamy młode osoby, które chcą się nauczyć prawdziwego programowania.
Pisząc “prawdziwego” mamy na myśli pisanie kodu “na poważnie”, tak jak to robią zawodowi programiści. Ten
kurs to nie są tylko kolejne pozalekcyjne zajęcia w formie zabawy. Oczywiście nadal będzie miło i
fajnie :-) ale to też wstęp do świata programistycznego - niesamowita, fascynująca przygoda i sporo
nauki.
Zaproponujemy zajęcia już bez klocków Lego, prostszej robotyki, kodowania wizualnych klocków itp. (które również są świetne, zdecydowanie polecamy takie kursy m.in. w wypadku nieco młodszych dzieci!) - wierząc, że po ukończeniu 13 lat można już uczyć się programowania podobnie, jak uczą się dorośli. W takich zajęciach się specjalizujemy. Będą solidne, intensywne, praktyczne warsztaty programistyczne.
Program kursu został odpowiednio dostosowany dla młodych uczestników (od 13 lat), ale faktycznie jest przygotowany na bazie kursów dla dorosłych. To oznacza, że będzie dużo pracy warsztatowej z trenerem w grupie i prawdziwego pisania kodu - dokładnie tak jak w pracy programisty.
Co trzeba umieć przed kursem? Wystarczy posługiwać się komputerem - kopiować pliki,
tworzyć foldery, sprawnie pisać na klawiaturze. Reszty nauczą Cię nasi trenerzy. To zajęcia dla osób
zupełnie początkujących (uwaga: jeśli już znasz C/C++, zgłoś się do nas po krótką ankietę poziomującą -
być może dobre dla Ciebie będą zajęcia od razu II semestru). Nie musisz umieć programować. Wszystkie zagadnienia - krok po kroku - zostaną omówione i przećwiczone na kursie.
Nie musisz również mieć i nosić własnego laptopa. Gotowy, przygotowany do zajęć sprzęt będzie czekał na Ciebie na
sali. Jeśli zaś wybierzesz zajęcia zdalne - wtedy przed startem kursu prześlemy Ci instrukcję, co trzeba
przygotować na komputerze w domu - a w razie kłopotów, pomożemy.
Wierzymy, że umiejętność programowania to szansa na szybki rozwój. Języki programowania, tak jak języki obce - powoli stają się “must have” w dzisiejszym świecie, w niektórych dziedzinach, np. w finansach, analizie wszelkich danych. Kurs programistyczny w wieku nastoletnim to doskonała inwestycja na przyszłość.
Uczymy nie tylko języka. Uczymy patrzenia na świat jak programista.
Internet zalewają informacje i porady o tym, który język jest najlepszy żeby zacząć przygodę z programowaniem. Jednak każdy, kto chce nauczyć się kodować, musi wiedzieć, że programowanie nie sprowadza się jedynie do znajomości języka.
Programowanie to specyficzny sposób myślenia, rozkładania wszystkiego na mniejsze kawałki. To umiejętność patrzenia na coś abstrakcyjnego i niemal odruchowe wyciąganie "przed nawias" elementów wspólnych.
Na kursie uczymy właśnie m.in. tej filozofii - uczymy fundamentów programistycznych czyli rozumienia idei, struktury kodu, warunków, pętli, zmiennych, stałych, operacji logicznych, tablic, wskaźników, obiektowości.
Oczywiście nie da się nauczyć programowania bez nauki konkretnego języka. Na tym bootcampie nauczysz się programowania na podstawie języków C++ i Java.
A może zamiast Javy i C++ wolisz Pythona?
Program kursu - czego się nauczysz?
-
Nauczysz się podstaw programowania.
Żeby zacząć kodować musisz poznać fundamentalne zagadnienia związane z programowaniem i projektowaniem systemów informatycznych. Te zagadnienia są niezależne od języka programowania - czyli - obojętnie który język wybierzesz do napisania swojej aplikacji te zagadnienia będą Cię obowiązywać: system operacyjny - co to jest, jego podstawy i usługi; hackerzy, podstawy i metody ataków oraz obrona przed nimi; refaktoryzacja kodu, podstawy algorytmiki, techniki programowania obiektowego, charakterystyka interfejsów użytkownika.
-
Poznasz podstawy języka C++
C++ to potężne narzędzie. Programiści używają C++ przy pracy nad układami sterującymi pracą silnika samochodowego i ABS. Na C++ stoi również sprzęt sterujący samolotami, rakietami, pociskami rakietowymi, inteligentnymi bombami czy też sprzęt gospodarstwa domowego (zmywarki, mikrofalówki). W C++ programuje się sprzęt medyczny np. monitory holterowskie oraz bankomaty. Język C++ jest wykorzystywany do wysokobudżetowych gier komputerowych z kategorii triple-A, obliczeń naukowych, grafiki komputerowej, systemów operacyjnych, big data, systemów rozproszonych.
-
Odkryj Świat Programowania w Języku Java!
Język Java jest jednym z najbardziej cenionych i wszechstronnych języków w branży IT. Nasze szkolenie zapewni Ci gruntowne zrozumienie podstaw Javy już od pierwszego semestru, gdzie zaczniesz od tworzenia swojego pierwszego programu i odkryjesz, jak umiejętnie korzystać z konsoli.
W drugim semestrze zanurzysz się w świat graficznych interfejsów użytkownika (GUI), wykorzystując technologię Swing, która umożliwi Ci budowanie atrakcyjnych aplikacji. Twoje umiejętności zostaną wzbogacone o zaawansowane pojęcia programowania obiektowego, w tym dziedziczenie i polimorfizm, co pozwoli Ci na opracowywanie złożonych projektów.
Dołącz do nas i otwórz przed sobą drzwi do fascynującego świata Javy, gdzie zdobędziesz solidne fundamenty niezbędne do rozpoczęcia kariery w dynamicznie rozwijającej się dziedzinie technologii informacyjnych. Odkryj z nami, jak przeistoczyć swoje aspiracje programistyczne w rzeczywistość!
A może bardziej interesuje Cię kurs tworzenia stron WWW? Jak tworzyć, publikować i promować własne treści w sieci.
Chcesz wejść w świat cyberbezpieczeństwa, poznać działanie Linuxa, Internetu “od kuchni”? Zobaczyć “na żywo” sztuczki hakerskie i jak można się przed nimi zabezpieczyć.
Sprawdź w jakich godzinach i gdzie prowadzimy kurs?
Semestr jesienny.
» Zajęcia odbywają się raz w tygodniu
wtorki, czwartki lub soboty
To jest optymalna częstotliwość zajęć, żeby na maksa wykorzystać wiedzę, którą podajemy na kursie. Tydzień przerwy między zajęciami - to czas, żeby poukładać sobie w głowie to co było na kursie; czas, żeby usiąść w domu i poćwiczyć pisanie kodu.
» Zajęcia trwają 2 godziny zegarowe:
17:30 - 19:30
Zajęcia odbywają się: (a) w naszej siedzibie - w centrum Warszawy, w komfortowych klimatyzowanych salach z nowoczesnym sprzętem komputerowym (nie trzeba zabierać swojego komputera); w koszt kursu wliczony jest poczęstunek! (b) zdalnie - można dołączyć z domu, z dowolnego miejsca w Polsce i nie tylko. :-)
Nauka podstaw programowania otwiera wiele dróg
Nie wiemy czy w przyszłości będziesz chciał programować. Nie wiemy w jakim języku. Nie wiemy czy będziesz chciał programować gry na telefon, czy może kontrolery w siedzibie NASA. Na tym etapie życia Ty też tego nie wiesz. Ale jeśli ciągnie Cię do komputera i pisania kodu, to nauka podstaw programowania dla dzieci i młodzieży jest bardzo istotnym etapem. Ludzie najczęściej powtarzają wzorce, których nauczyli się na samym początku. Słynne powiedzenie “czym skorupka za młodu nasiąknie” pasuje tu doskonale. Każdy z języków programowania został zaprojektowany po to, aby rozwiązywać konkretny zbiór problemów. Jednak każdy język programowania zawiera też zestaw podstawowych pojęć, które umożliwiają zaimplementowanie czegokolwiek, co sobie wymarzysz. Te pojęcia praktycznie nie różnią się między językami: pętle, instrukcje warunkowe, funkcje. Dobre, solidne nauczenie się podstaw otwiera wiele możliwych dróg poprowadzenia swojej dalszej nauki, czy to zawodu programisty, czy każdego innego, który elementy kodowania i programowania będzie wykorzystywał.
Dlaczego Java i C++, a nie inne języki polecane dzieciom, typu Scratch?
Zanim wejdziesz na rynek pracy, minie jeszcze trochę czasu. Technologie będą się zmieniać błyskawicznie. Te języki programowania, które dziś są “na topie” w przyszłości mogą być nieużyteczne i przestarzałe. Naszym zdaniem nie ma co uczyć się teraz konkretnego języka “od deski do deski”. Teraz jest doskonały czas na naukę solidnych podstaw programowania. Zrozumienia co siedzi w środku, “pod spodem” każdej aplikacji czy systemu. Czas na to, żeby zrozumieć dlaczego komputer, dana aplikacja działa w ten a nie inny sposób. Czas żeby zrozumieć - a nie tylko bezmyślnie powtarzać pewne czynności czy wklejać gotowe kawałki kodu - żeby coś się wyświetliło, żeby coś zadziałało. Dlatego właśnie to jest właściwy kierunek:
- polecenia, linia komend,
- kompilator,
- kod pisany ręcznie, a nie “kopiuj wklej”, czy “przeciągnij myszką element”,
- zarządzanie pamięcią,
- jak również np. Linux.
Dlaczego (w wieku nastoletnim) nie roboty ani klocki
Obsługa prostych mechanizmów, klocków, robotów, dinozaurów czy innych własnoręcznie zaprojektowanych konstrukcji - jest świetną metodą nauki programowania dla dzieci. Młodszemu dziecku łatwiej jest zrozumieć kod oraz ideę kodowania w ogóle, gdy zabawka czy robot wykonuje instrukcje, porusza się itd. w fizycznym świecie tuż obok.
Natomiast nasze wieloletnie doświadczenie pokazuje, że w wieku od 13 lat, przy odrobinie samozaparcia, mając dobrego trenera - można już uczyć się programowania tak jak osoba dorosła. Nie ma więc powodu, żeby naukę nastolatków opierać wyłącznie na klockach czy robotach.
Ten kurs jest również po to, żebyś sięgnął głębiej, do podstaw, do zrozumienia systemów i mechanizmów, na których opierają się komputery. “Normalne” komputery - czyli Twój domowy laptop albo telefon, z którym się nie rozstajesz. Załapanie o co chodzi w tych mechanizmach niesamowicie poszerzy Twoje możliwości poznawcze.
Kod jest wszędzie - trzeba nauczyć się go czytać
Jeszcze do niedawna programowanie było kojarzone tylko z zawodem programisty. Dla pozostałych z nas była to „czarna magia”. Dziś programowanie dotyka praktycznie każdego aspektu naszego życia. Jesteśmy uzależnieni od technologii, otaczają nas komputery - natomiast tak wielu z nas nie umie pisać ani czytać kodu! Programy sterują naszymi telefonami, tabletami, komputerami domowymi, serwerami banków czy portalami z których korzystamy. Dzięki programowaniu pralka wie w jaki sposób i ile czasu prać nasze ubrania, piec grzewczy steruje pompami, inteligentne domy sterują oknami, światłem, dźwiękiem, klimatyzacją. W samochodach mamy komputer odporny na wstrząsy, wilgoć oraz wibracje, który umożliwia odtwarzanie muzyki, może oglądanie filmów, ale też sprawdzanie parametrów takich jak zużycie paliwa, czas, przebyta droga, temperatura otoczenia, silnika. W sklepach spotykamy się z kasami fiskalnymi, terminalami płatniczymi, w tramwaju mamy tablice wyświetlające przystanki, przy drodze są billboardy z animowanymi reklamami, w bibliotekach rezerwacje książek, urządzenia w bankach, na poczcie, na giełdzie.
Młodzi ludzie już nie mogą być tylko biernymi odbiorcami technologii - muszą stać się jej uczestnikami i twórcami. Podstawy programowania agresywnie wkraczają do naszego życia niezależnie od tego, czym się na co dzień zajmujemy i jaki mamy zawód. Umiejętność czytania kodu i jego edycji niebawem będzie na wagę złota!
Programowanie będzie niebawem umiejętnością podstawową i coraz częściej stawianą w jednym szeregu z takimi umiejętnościami jak znajomość angielskiego, albo niemalże jak czytanie czy tabliczka mnożenia. ;-)
Czy nauka programowania jest trudna?
Nauka programowania jest porównywalna z nauką języka obcego lub gry na instrumencie muzycznym. Tu najważniejsza jest motywacja i dużo ćwiczeń.
Program kursu został stworzony przez zespół doświadczonych programistów, którzy pracują w branży od wielu lat. Nasi trenerzy to praktycy, którzy kierują zespołami programistycznymi, zajmują się pisaniem aplikacji w Javie i C++.
Są to osoby, które mają przygotowanie dydaktyczne i (uwaga bo to jest bardzo ważne) potrafią uczyć. A to nie jest takie oczywiste. Nie każdy dobry programista umie przekazać wiedzę tak aby inna osoba to zrozumiała.
Trenerzy ALX to potrafią.
Kurs jest podzielony na moduły i pomyślany tak - abyś od naszych trenerów nauczył się dokładnie tego, co jest Ci potrzebne: solidnych podstaw niezbędnych dla każdego programisty. Wiedzę, którą zdobędziesz, możesz później rozwijać w dowolnym kierunku: programowanie gier, aplikacje mobilne, bazy danych, aplikacje webowe itp.
“Technologia i komputery są istotą naszego postępu gospodarczego. Aby być przygotowanym na potrzeby XXI w. – i móc korzystać z nadchodzących możliwości – musimy zwiększyć liczbę uczniów, którzy nabędą podstawowe umiejętności informatyczne, niezależnie od dziedziny w jakiej chcą się szkolić”
Todd Park, Główny Doradca ds. Technologii rządu USA
„Nie wiem czy nadaję się do programowania. Mam kiepskie oceny z matmy”
Takie stwierdzenie słyszeliśmy w ALX wiele razy. Zawsze odpowiadamy: nie, nie trzeba być dobrym z matmy i nie trzeba kończyć studiów informatycznych żeby programować
Tysiące programistów miało kiepskie oceny w szkole, a mimo to kodują lepiej niż Ci co mieli same piątki! ;-)
Umiejętności i praktyka są bardziej istotne, niż oceny czy dyplom uczelni. Programowanie to sposób myślenia. Już kilka pierwszych godzin kursu i pierwsza własna linijka kodu - pozwolą Ci zrozumieć, że programista musi mieć bardzo jasne i klarowne podejście do rozwiązania każdego problemu, musi być poukładany - i mieć zdolność analitycznego myślenia. Dużo zależy od Twoich predyspozycji - jeśli masz umysł analityczny, lubisz rozwiązywać logiczne łamigłówki, liczby nie sprawiają Ci przykrości i jesteś zmotywowany - możesz programować zawodowo lub hobbystycznie i robić to naprawdę świetnie!
Kurs, bootcamp... czyli jak uczymy?
Nasz jurs dla młodzieży jest inspirowany metodą bootcampu. Słowo “bootcamp” pochodzi z armii amerykańskiej i oznacza ekstremalny trening, który z rekrutów robi prawdziwych wojskowych - zdolnych od razu do walki. Bootcampy programistyczne to intensywne, nastawione na praktykę programy kształcenia. Kurs w trybie półkolonii zasadniczo odzwierciedla ten schemat bardzo dobrze - 6 godzin nauki codziennie :-) W trybie wieczorowym nie mamy aż takiej intensywności, niemniej jednak:
- Pracujemy w małych grupach. Nasze kursy prowadzimy stacjonarnie w największych miastach w Polsce. Przez cały czas trwania kursu pracujesz w małej grupie - dokładnie tak jak w szkołach języków obcych. W ten sposób uczysz się szybciej, ale też przygotujesz się do pracy zespołowej - bo przecież programista nie pracuje na bezludnej wyspie - musisz umieć współdziałać w teamie!
- Dużo praktyki - i kontakt z trenerem. Brak nudnych wykładów - u nas uczysz się tylko praktycznych rzeczy - nasz kurs to bardziej warsztaty niż wykłady. Przez cały czas jest przy Tobie trener, którego w każdej chwili możesz zapytać i poprosić o pomoc. Wiemy z doświadczenia, że sama teoria nigdy nie wystarczy. Żeby nauczyć się programować trzeba mieć konkretne umiejętności praktyczne.
Posłuchaj jednego z naszych trenerów
Bootcamp u nas w ALX polega na tym, że uczestnicy siedzą przy swoim komputerze, ja przy swoim i
wspólnie tworzymy kod
Ważne jest to żeby było mało mówienia i słuchania a dużo pisania, pisania i pisania - bo to co
nie przejdzie przez palce bardzo szybko wietrzeje z głowy
To jest trochę tak jakby klasyczny XIX wieczny Eskimos miał zostać mechanikiem samochodowym...
Popełnianie błędów - ważny element nauki programowania
Każdy dobry programista raz na jakiś czas zarwie cały wieczór (albo całą noc) w poszukiwaniu błędu - jednego, drobnego błędu, przez który jego aplikacja nie działa tak jak sobie zaplanował. Popełnianie błędów jest czymś naturalnym w programowaniu. Programy z założenia wymagają nieustannego testowania na każdym etapie. Błąd ma duże znaczenie w programowaniu - oznacza wyzwanie, a nie porażkę.
Inwestycja w przyszłość
Programiści są jednymi z najbardziej poszukiwanych osób na rynku pracy. Według statystyk w całej Europie brakuje nawet 500 tysięcy programistów. Zdobyta przez kursantów wiedza - to inwestycja w przyszłość.
Potrafisz godzinami siedzieć przed komputerem? Nie marnuj czasu - ucz się programowania. Rozwijaj się.
Ucząc się programowania oprócz tego, że uczysz się po prostu pisania i czytania kodu - to również rozwijasz swoje umiejętności poznawcze i społeczne.
Nauka kodowania w młodym wieku świetnie wykształca logiczne myślenie, łatwość rozwiązywania problemów, znajdywania niestandardowych rozwiązań i zadawania potrzebnych pytań.
Kodowanie dla dzieci i młodzieży pobudza kreatywność i uczy współpracy, czyli tego co w obecnych realiach najcenniejsze. Młodzi ludzie, którzy uczą się programować mają lepszą pamięć wzrokową i łatwiej przyswajają języki obce. Poprawie ulegają także zdolności samokontroli i samodzielnego uczenia się.
[żródło: Marina Umaschi Bers, Designing digital experiences for positive youth development: From playpen to playground., Oxford University Press, 2012]
„Nauka pisania programów to gimnastyka dla mózgu. Pozwala wypracować umiejętność efektywnego myślenia o rzeczach niezwiązanych z informatyką.”
Bill Gates
Trenerzy - zawodowi programiści
Nawet najlepiej przygotowany program kursu nie zadziała bez dobrego, otwartego na słuchaczy i doświadczonego wykładowcy. Doskonale o tym wiemy!
Dlatego nasi trenerzy są najlepsi. Mają wieloletnie doświadczenie w szkoleniach, nauczaniu oraz tworzeniu oprogramowania. Są to praktycy - osoby prowadzące żywe, obfitujące w realistyczne przykłady zajęcia.
Zawodowy programista. Specjalizuje się w tworzeniu oprogramowania serwerowego w C++. Uczy programowania na Uniwersytecie Warszawskim. Wolny czas spędza na strzelnicy sportowej.
Bartosz ukończył studia na Wydziale Informatyki i Matematyki na Uniwersytecie Warszawskim. Ma niespożyty zapał do przekazywania swojej olbrzymiej wiedzy i czyni to doskonale. Jest wysoko oceniany przez Uczestników zajęć w ALX, średnia ocen trenerskich z 50 ankiet spośród 10 ostatnich szkoleń wynosi 4,6 w 5 stopniowej skali ocen.
Oprócz prowadzenia szkoleń i warsztatowych kursów zawodowych, Bartosz stale wykonuje mnóstwo projektów komercyjnych jako programista. Obecnie Bartosz jest programistą silnika gier komputerowych w Huuuge Games. Wcześniej pracował w CoreTechnology (spółka grupy Cyfrowy Polsat), gdzie projektował i programował oprogramowanie serwerowe w C i C++ (VoIP/SIP, obsługa telefonii komórkowej). Pracował również w MGBK Solutions sp. z o.o. gdzie tworzył oprogramowanie serwerowe w C++ (tracker do sieci wymiany multimediów w czasie rzeczywistym w modelu peer-to-peer). Wykonywał również projekty programistyczne dla Stowarzyszenia Talent tj.: budowa witryny edukacyjnej (PHP na PostgreSQL z domieszką Pythona), zadania algorytmiczno-programistyczne w C++, składanie skryptów shellowych do zarządzania zadaniami, budowania obrazów LiveCD na zawody programistyczne itd.
Bartosz pokochał strzelanie sportowe, szczególnie z MP-5. Rekreacyjne strzelanie do celu stało się jego pasją i sposobem na spędzenie wolnego czasu. Sam też jest sędzią i instruktorem strzelectwa.
Główny trener ALX w zakresie programowania w językach Python i Perl; trener języka Java, PHP, aplikacji webowych i baz danych - z wieloletnim doświadczeniem. Prowadzi zajęcia w Polsce i w Wielkiej Brytanii. Uczestniczył w projektach informatycznych w wielu językach i technologiach. Magister Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie. Zagorzały fan gier MMORPG.
Ukończył Inżynierię Oprogramowania i Tworzenia Systemów Informatycznych na Uniwersytecie Szczecińskim. W latach 2002-2004 redaktor prowadzący magazynów informatycznych „Software 2.0” i„Hakin9”. Wykładowca, prowadzący warsztaty, przewodniczący komisji programowej konferencji IT Underground w Software Konferencje. Przez wiele lat uczestniczył w projektach informatycznych na zlecenie wielu europejskich firm. Piotr jest bardzo wymagającym trenerem, dąży do tego żeby każdy, kto kończy jego szkolenie wyciągnął z niego jak najwięcej się da!
Piotr ma także tytuł magistra Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie. Uwielbia poznawać obce języki tj.: hiszpański, arabski i papiamento. Zagorzały fan gier MMORPG. Prowadzi zajęcia w Polsce i Wielkiej Brytanii. Ogromne doświadczenie zawodowe Piotra sprawia, że przyjeżdżają do niego na konsultacje szefowie IT największych polskich i zagranicznych firm.
Posiada certyfikaty:
- Microsoft Certified Technology Specialist
- Microsoft Project – Managing Projects
- Programming in HTML5 with JavaScript and CSS3
Nie ma terminów kursu który Cię interesuje? Nie jesteś z Warszawy i nie chcesz zajęć online?
Istnieje również możliwość zapisania nastoletniego kursanta na kurs dla dorosłych. Można wybrać z szerszej oferty dłuższych kursów, terminów i miast. W przypadku osób od 16 lat, najczęściej nie ma żadnego problemu z uczestnictwem w tych zajęciach na sali razem z dorosłymi. W przypadku osób nieco młodszych, prosimy o rozmowę z nami - w celu ustalenia czy taka osoba nie "pogubi się" podczas kursu oraz czy będzie czuć się swobodnie w grupie.
Program szkolenia
Semestr I
- Wstęp do programowania
- Kod maszynowy i kod źródłowy, kompilacja
- Narzędzia potrzebne do pracy na naszym kursie
- Pierwsze proste programy
- Zmienne i typy
- Co to jest zmienna i do czego służy?
- Wybrane typy języka C++ dla liczb i napisów
- Komunikacja z użytkownikiem
- Wypisywanie informacji na ekran za pomocą cout
- Wczytywanie danych od użytkownika z terminala za pomocą cin
- Programy w trybie tekstowym wykonujące różne obliczenia
- Warunki logiczne
- Instrukcja warunkowa if/else
- Porównywanie liczb i napisów
- Spójniki logiczne (“i” oraz “lub”) i negacja
- Typ logiczny bool
- Pętle
- Budowa i zasada działania pętli while
- Pisanie programów wielokrotnie powtarzających czynności
- Wykorzystanie zmiennych w pętli i jej warunku
- Pętla do-while i jej zastosowania
- Pętla for i jej zastosowania niezwiązane z tablicami
- Funkcje
- Co to jest funkcja w programowaniu i do czego służy?
- Korzystanie z wbudowanych funkcji języka C++
- Definiowanie własnych funkcji
- Parametry i wynik funkcji
- Wykorzystywanie własnych funkcji w programach. Dobre praktyki programowania
- Pierwsze przykłady aplikacji składających się z wielu plików źródłowych
- Tablice
- Deklaracje i korzystanie z tablic o stałej długości
- Zastosowanie pętli for do pracy z tablicami
- Pisanie prostych algorytmów w oparciu o tablice
- Wskaźniki
- Wskaźnik do zmiennej – co to jest, jak można wykorzystać?
- Zmienne typu wskaźnikowego, operatory * i &
- Parametry przekazywane przez wskaźnik i przez referencję
- Arytmetyka wskaźników („przechodzenie po pamięci”)
- Tablice a wskaźniki
- Dynamiczna alokacja pamięci, instrukcje new i delete
Semestr II
- Wstęp do języka programowania Java
- Instalacja niezbędnego oprogramowania i przegląd narzędzi do Javy
- Zasada działania platformy Java, bajtkod, maszyna wirtualna
- Pierwsze programy z podkreśleniem podobieństw i różnic względem C++
- Komunikacja z użytkownikiem
- Klasy i obiekty w języku Java
- Co to jest obiekt i do czego służy?
- Metody, czyli funkcje definiowane w klasach
- Tworzenie obiektów za pomocą konstruktora domyślnego oraz własnych konstruktorów
- Jak ma się zmienna do obiektu?
- Wzmianka o klasach w języku C++. Różnice między Javą a C++
- Obiektowy styl programowania
- Dziedziczenie (rozszerzanie) klas
- Nadpisywanie metod i „polimorfizm”
- Poziomy dostępu i „enkapsulacja”
- Interfejsy i ich przeznaczenie w Javie
- Graficzny interfejs użytkownika Swing
- Okno i jego komponenty
- Podstawy obsługi zdarzeń
- Tworzenie aplikacji „okienkowych” z wykorzystaniem edytora do projektowania wizualnego
- Przykładowe aplikacje z polami tekstowymi, liczbowymi, listami wyboru i przyciskami
- Bezpośrednie rysowanie grafiki 2D w programach Java. Przykład prostej gry
- Kolekcje i struktury danych
- Czym jest lista (List), jak się jej używa i czym się różni od tablicy?
- Pętla „for-each”
- Inne rodzaje kolekcji i ich przeznaczenie
- Słowniki (Map) i ich zastosowanie w programach
- Programy służące do pracy z danymi (podstawy)
- Czytanie i zapisywanie plików
- Przykładowe programy obliczające statystyki na podstawie danych z pliku
- Tradycyjny styl programowania oparty o pętle i warunki
- Rzut oka na funkcyjny styl programowania oparty o strumienie i wyrażenia lambda